مدیریت تیم با 10 نکته کلیدی
مدیریت تیم با 10 نکته کلیدی که کار شما را آسانتر میکند
ایجاد تعادل در مدیریت تیم و در محیط کسب و کار برای مدیران می تواند یک چالش بسیار جدی باشد. خوشبختانه، تکنیک های متعددی وجود دارد که به مدیران کمک می کند تیم خود را بسیار ساده تر و مفیدتر اداره کنند.
هرگز بدون داشتن آگاهی لازم در مورد تیم سازی و مدیریت کارکنان، کسب و کارتان را راه اندازی یا توسعه ندهید. بیایید با هم نگاهی به چند نکته مهم مدیریتی در خصوص سرمایه های سازمانی (کارمندان) بیندازیم که کار شما را آسان تر می کند.
افراد مناسب را استخدام کنید
پیدا کردن اعضای مناسب برای ساخت یک تیم حرفه ای، اگرچه کار آسانی نیست، اما برای بهره وری در کسب و کارتان اقدامی بسیار مهم و ضروری است.لازم است با منتخبین استخدام مصاحبه کنید و آنها را با دقت و وسواس بالا استخدام کنید، آنها را یک به یک برسی کنید تا در مورد استعدادها، مهارت ها و نقاط قوت آنها بیشتر بدانید. این به شما امکان می دهد که یک انتخاب آگاهانه داشته باشید.
اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید
همه اعضای تیم شما باید بدانند که روزانه برای چه چیزی تلاش می کنند. بدون اهداف واضح و دقیق، تیم شما فرصت ها را به راحتی از دست می دهد یا وظایفش را فراموش می کند. اهداف را به عنوان یک تیم تعیین کنید و همچنین در مورد اهداف فردی با هر فرد صحبت کنید تا مطمئن شوید چه موضوعی به آنها بیشترین انگیزه را می دهد. شما میتوانید با توجه به اهداف هر فرد، پاداش ها و تارگت های متناسب تعریف کنید. به این ترتیب، همه افراد به نوعی برای هدف خودشان تلاش می کنند و در نهایت شما را نیز به اهدافتان می رسانند. این کاملا یک تعامل منطقی و برد – برد محسوب می شود.
یک ماموریت تیمی ایجاد کنید
تیم شما علاوه بر اینکه به داشتن اهداف برنامه ریزی شده و روزانه نیاز دارد؛ باید هدف یا اهداف بلندمدت نیز داشته باشد. برای اینکه همه اعضای تیم همسو و با تمرکز بیشتری در کنار هم تلاش کنند. یک بحث را برای اعضای تیم خود باز کنید تا بینش یا پیشنهاداتی در این مورد ارائه کنند. از این بازخورد برای تعیین یک ماموریت تیمی برای همه شما برای کار هر روز استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید رسیدن به یک جایگاه مشخص یا میزان سهم بازارتان در پنج سال آینده را به عنوان ماموریت تیمی انتخاب کنید. مدیریت تیم زمانی که هدفمندتر و دارای یک ماموریت مشخص شده باشد، کار شما به عنوان مدیر را آسان تر می کند.
وظایف را به طور مؤثر محول کنید
وقتی چندین نفر روی در یک مجموعه کار می کنند، گاهی ممکن است کارها و مسئولیت ها با یکدیگر تداخل پیدا کنند. در یک مدیریت موثر مشخص است که هر یک از اعضای تیم دارای چه میزان کار یا مسئولیت هستند و آنها را در یک چهارچوب منظم نگه میدارد. تعیین و ارائه شرح فعالیت به همه اعضای تیم، بصورت مکتوب می تواند زمینه ایجاد این نظم باشد.
درباره کار تیمی در بررسی عملکرد بحث کنید
مسئولیت پذیری برای حفظ یک کسب و کار ضروری است، به همین دلیل است که باید حداقل سالی یک بار بررسی عملکرد جدی داشته باشید. در این بررسی، در مورد نتایج به دست آمده توسط هر فرد در تیم و چگونگی مشارکت اعضای تیم صحبت کنید. آنها را به خاطر نظرات مثبتشان تحسین و در مورد راه هایی برای رفع موانع و نقاط ضعفشان صحبت کنید. در صورت نیاز می توانید آموزش های تخصصی مرتبط را نیز برنامه ریزی کنید.
ارائه بازخورد هوشمندانه
تشویق صمیمانه انگیزه زیادی را برای اعضای تیم شما فراهم می کند. به کارمندان فرصت دهید تا بازخورد شخصی خود را در مورد روش های رهبری و مدیریت تیم، به شما ارائه دهند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که نظراتشان به اندازه کافی مهم است. در این جلسه حتی اگر نظرات اشتباه بود، از سرکوب دیدگاه ها خودداری نمایید.
مشکلات تیم را حل کنید
متأسفانه، تیمها میتوانند هر از گاهی در مورد چیزهایی با هم اختلاف نظر داشته باشند و تصمیمگیری را به یک جنبه مهم از شغل شما تبدیل کنند. این مسائل همیشه خود به خود حل نمی شوند، بنابراین ممکن است در مواقعی لازم باشد در جایگاه مدیریت تیم وارد عمل شوید و به دست اندرکاران کمک کنید تا راه حلی پیدا کنند یا به مصالحه برسند. با رسیدگی فوری به تعارضات، از بروز مشکلات بزرگ اجتناب کنید. اگر بین دو نفر از کارمندان اختلافی پیش آمد، این مسئله را با هر دو نفر در یک جلسه حضوری مطرح کنید. تلاش کنید به جنبه های مثبت و روابط خوب بین دو نفر در گذشته متمرکز شوید. هرگز خود را به عنوان قاضی فرض نکنید. نیاز نیست یک نفر را مقصر اعلام کنید یا از یک نفر دفاع کنید. همه تلاش خود را صرف ایجاد صلح بین آن دو نفر کنید.
گاهی فراتر از مدیریت خود اقدام کنید
مدیریت تیم این نیست که با انگشت اشاره کنیم و صرفاً به دیگران دستور بدهیم تا همه کارها را انجام دهند. به خصوص زمانی که شرایط دشوار می شود، یا میزان درآمد در حال کاهش است، در این شرایط سعی کنید بیشتر در دسترس باشید تا به هر نحوی که لازم است ورود کنید و به ارتقاء سطح انگیزه کارکنان کمک کنید. اعضای تیم شما با دیدن تلاش های انجام شده شما احترام بیشتری برای شما قائل می شوند و همین امر باعث می شود آنها نیز سخت تر کار کنند. در یک کلام با اصول رهبری آشنا شوید.
تیم خود را تشویق کنید
به عنوان مدیر تیم، شما باید روزانه بزرگترین تشویق کننده گروه خود باشید. تیم شما باید برای تمام کارهای سختی که انجام میدهند، قدردانی شوند و این وظیفه شماست که اطمینان حاصل کنید که این حس موفقیت را دارند. برای تقویت روحیه تیم با صحبت های کوتاه مدت یا جلسات تشویقی انفرادی به گروه خود انگیزه دهید. در تقویم کاری خود روزهای تولد آنها را نیز ثبت کرده و هدیه ای برای آن روز در نظر بگیرید.
پیروزی ها را جشن بگیرید
بعد از تعیین ماموریت برای کارمندان، مدیریت تیم باید سیستم منظمی برای رصد کردن فعالیت تیم داشته باشد. در صورت رسیدن به هر موفقیتی، به تلاش های تیم خود پاداش بدهید. همواره برنامه ای برای تشویق مداوم تیم خود داشته باشید.
تلاش کنید هر فصل یا هر شش ماه یک بار رویدادی خارج از محیط کار برای تقدیر از کل تیم و حتی خانواده هایشان یرگزار کنید.
شاد و تندرست باشید
مهدی معمارنژاد
درباره مهدی معمارنژاد
من مهدی معمارنژاد هستم. مشاور و مدرس کسب و کار در اهواز و استان خوزستان. دارای مدرک هیپنوتیزم اریکسونی و ان ال پی از موسسه بادی اند مایند فرانسه. در زمینه مشاوره، آموزش و کوچینگ کسب و کار فعالیت جدی و موثر دارم. به کسب و کارهای زیادی کمک کردم که رشد کنند.
نوشته های بیشتر از مهدی معمارنژاد
دیدگاهتان را بنویسید