استخدام اشتباه و هزینه های سنگین آن
استخدام اشتباه چیست؟
به زبان ساده، استخدام اشتباه، ورود یک کارمند جدید به جایگاهیست که توانایی، شایستگی و ظرفیت آن را ندارد. بسیاری از مدیران، استخدام اشتباه را در کارمندانی می بینند که به سرعت کسب و کارشان را ترک می کنند. اما، در واقع یک استخدام نادرست میتواند فردی باشد که عملکرد ضعیفی دارد یا از نظر فرهنگی و ذهنی مناسب مجموعه ما نیست. بررسی کنید ببینید چنین فردی در حال حاضر در فضای کسب و کار شما در حال فعالیت است یا خیر.
اغلب اوقات، ویژگیهای رفتاری و شخصیتی متقاضیان استخدام به وضوح در طول فرآیند استخدام مشخص نمی شود. وجود تفاوت در تیپ شخصیتی انسانها باعث می شود که جذب نیرو جزو کارهای پیچیده در علم مدیریت محسوب شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود علاوه بر کسب دانش در زمینه مهارت ای استخدامی، یک یا چند دوره آزمایشی برای ارزیابی دقیق تر کارمندان جدید تعریف شود.
استخدام یک فرآیند یک طرفه نیست.
یکی دیگر از تصورات غلط رایج این است که استخدام اشتباه یک فرآیند یک طرفه است. مدیران باید بررسی کنند که آیا مجموعه آنها توانسته است شرایط لازم برای ورود افراد توانمند را به خوبی ایجاد کند یا خیر.
یک کارمند عالی و توانمند شاید نتواند با محیط کسب و کار جدید، امکانات و امتیازات، رفتار های سازمانی و مواردی که شما آنها را مطلوب می دانید، ارتباط بگیرد. چنین کارمندی اگر در نهایت تصمیم به ترک کسب و کار شما را نگیرد، با کمترین انگیزه ممکن برای شما کار خواهد کرد.
هزینه های یک استخدام اشتباه
اگرچه این یک محاسبه دقیق و مستند نیست، اما تشخیص اینکه جذب افراد اشتباه برای هر کسب و کاری چقدر هزینه در پی دارد، کار سختی نیست.
1) کاهش بهره وری
استخدام های اشتباه اجازه نمی دهد کسب و کار شما به بهترین شکل ممکن رشد کند. استخدامهای بد به طور کاملا واضحی پول را از دست شما خارج می کند. به عنوان مثال، اگر فروشنده ای با 50 درصد توانایی لازم را استخدام کنید و انتظار دارید که او روزانه 10 میلیون تومان فروش داشته باشند. اما به دلیل بهره وری ضعیف او فقط روزی 5 میلیون تومان برای شما میفروشد. در واقع این کار مندان ضعیف روزانه 5 میلیون تومان برای کسب و کار شما هزینه ایجاد کرده است.
دوره آموزشی تیم سازی به روش حرفه ای ها
2) هزینه هایی که در استخدام اشتباه، هدر می رود
هزینه برگزاری دوره های آموزشی، حقوق و مزایا، ریسک هماهنگ سازی و ارتباط با نیروهای قدیمی بخشی از این هزینه های ورود یک کارمند جدید به مجموعه است.
یک استخدام اشتباه نه تنها خود این هزینه ها را شامل می شود، بلکه زمانی که نیاز به اخراج و جایگزینی دوباره داشته باشید، می بایست مجددا همه این هزینه ها را با کارمند تازه وارد بعدی هم خواهید داشت. در این بین هزینههای ثابتی مثل دورههای آموزشی به راحتی قابل محاسبه هستند، اما هزینههای پنهان و سنگین تری که باعث صرف “زمان” و ایجاد فشار ذهنی به کل بدنه مجموعه می شوند، بسیار سنگین تر و فاجعه بار تر است.
3) از دست رفتن مشتری
در نهایت بدترین اتفاقی که ممکن است در فرایند یک استخدام اشتباه برای شما رخ بدهد، از دست رفتن مشتریان ارزشمند شماست. کارمندی که اصول اخلاقی را به درستی رعایت نمی کند و در ارتباط خود با مشتریان، بسیار ضعیف، عصبی و زود رنج است به راحتی مشتریان ارزشمند شما را تار و مار خواهد کرد.
به خصوص اگر این کارمند ضعیف باعث حذف و قطع همیشگی ارتباط یک مشتری تراز اول با مجموعه شما شود. جذب نادرست افراد، علاوه بر خسارت های مالی سنگین، می تواند باعث آسیب به حسن شهرت و برند شما هم بشود.
با بررسی اجمالی موارد گفته شده، به راحتی قابل درک است که استخدام اشتباه می تواند برای هر کسب و کاری چقدر پرهزینه باشد. مطمئنا شما به صورت جدی به فکر سرمایه گذاری و ارتقاء مجموعه خود هستید. اگر این طور است حتما آشنایی با اصول حرفه ای استخدام را در اولویت برنامه های آموزشی و مدیریتی خود قرار دهید.
شاد و تندرست باشید
مهدی معمارنژاد
“ای استخدام” سایت تخصصی استخدام
درباره مهدی معمارنژاد
من مهدی معمارنژاد هستم. مشاور و مدرس کسب و کار در اهواز و استان خوزستان. دارای مدرک هیپنوتیزم اریکسونی و ان ال پی از موسسه بادی اند مایند فرانسه. در زمینه مشاوره، آموزش و کوچینگ کسب و کار فعالیت جدی و موثر دارم. به کسب و کارهای زیادی کمک کردم که رشد کنند.
نوشته های بیشتر از مهدی معمارنژادمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت متعادل و اثرات آن در کسب و کار
مراحل تکاملی مدیران
عادت های مدیریتی که باعث رشد می شوند
مدیریت تیم با 10 نکته کلیدی
مدیریت موثر یا منتظر؟ (بخش دوم)
مدیریت موثر یا منتظر؟ (بخش اول)
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سپاس از حسن توجه شما استاد عزیز